Krediet telefoongesprekken
Stap 1: Wees er zeker van dat de claim legitiem is en correct. Is dit niet het geval, zeg dan tegen de beller dat je de schuld niet zal betalen, omdat de schuld niet klopt en vraag of hij je niet nog een keer wilt bellen. Volg dit op met een brief waarin je uitlegt dat je weigert te betalen, en dat je niet gewenst meer gebeld te worden. Blijft de crediteur bellen, noteer dan al deze gesprekken zodat je later een case kan hebben.
Stap 2: Bel de crediteur terug indien je de oproep hebt gemist. Het weigeren van communicatie met de crediteur zorgt alleen voor uitstel van het probleem en zal op lange termijn alleen maar nadeliger uitpakken. De crediteur zal dan ook vaker proberen te bellen.
Stap 3: Geef je financiële situatie toe, wees eerlijk tegen de crediteur. Zij willen immers betaald worden, en zullen dan ook samen met je meedenken om een oplossing te vinden. Wees er wel zeker van dat zodra je een afspraak hebt gemaakt, je deze ook kan nakomen.
Stap 4: Blijf kalm. Financiële moeilijkheden kunnen erg veel stress en emotie met zich mee brengen, maar tekeer gaan is niet de oplossing. Je moet de crediteur overhalen om met je mee te denken. Onbeschofd gedrag zal hier niet toe leiden.
Stap 5: Houd je aan je beloftes. Als iets onverwachts zich voordoet, bel dan de crediteur op en maak nieuwe afspraken. Het is beter om problemen te voorkomen dan het allemaal maar aan te kijken.
Stap 6: Weiger bedreigingen van de crediteur aan te nemen. Als de beller zelf onbeschofd is, vraag dan of je zijn meerdere (baas) kan spreken en blijf kalm. Ook wanneer je de meerdere eenmaal aan de lijn hebt.
Stap 7: Dreig niet met faillissement verklaren of een advocaat zonder dat je het echt meent. Crediteuren zijn hier echt niet bang van aangezien ze deze wel vaker horen. Meestal weten ze dan ook wel van te voren of dit ook echt uithaalt in jouw situatie.